이예승 작가는 1974년생으로, 이화여자대학교 동양화과에서 학사와 석사를 마치고, 시카고 예술대학교(School of the Art Institute of Chicago)에서 미디어아트 전공으로 석사학위를 취득한 뒤 이화여자대학교 조형예술학부에서 박사과정을 수료했다. 작가는 주로 풍경과 사물을 포함한 동양적인 요소들이 담겨있는 이미지를 활용해 실재와 허구의 경계를 탐구해오고 있다. 주요 개인전으로는 <서울미디어아트 프로젝트: 정중동(靜中動) 동중동(動中動)>(SMTown 파사드, 2021), <와유풍경>(TINC, 2020), <아르스 일렉트로니카 글로벌 프로젝트: 변수풍경>(현대모터스튜디오, 2019) 등이 있으며, 국립현대미술관, 서울시립미술관, 국립아시아문화전당, 대전시립미술관 등에서 열린 그룹전에 참여했다. 작가는 ‘서울미디어아트’에 최종당선 되었으며, 현재 고려대학교 디자인조형학부 교수로 재직 중이다.
YeSeung Lee (b. 1974) received her BFA and MFA in Oriental Painting from Ewha Womans University, and later earned an MFA in Media Art from the School of the Art Institute of Chicago. She also completed her doctoral coursework in Fine Arts at Ewha Womans University. Lee’s work explores the boundaries between reality and fiction by incorporating images that feature landscapes, objects, and other elements rooted in Eastern aesthetics.
Her major solo exhibitions include Seoul Media Art Project: Movement in Stillness, Movement in Movement (SMTown Facade, 2021), Wayu Landscape (TINC, 2020), and Ars Electronica Global Project: Variable Landscape (Hyundai Motorstudio, 2019). She has also participated in numerous group exhibitions at institutions such as the National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul Museum of Art, Asia Culture Center, and Daejeon Museum of Art. She was selected as a finalist for ‘Seoul Media Art’ and is currently a professor in the Department of Design and Sculpture at Korea University.
<증강 딱지본: 오래된 미래>는 근대소설의 세계를 오늘날의 디지털 미디어와 결합해 재해석한 작품이다. ‘딱지본’은 20세기 초 대중의 사랑을 받은 소형 소설책으로, 당시의 사회적 정서와 감각을 압축적으로 담고 있다. 이 작은 책자 속 빠르고 강렬한 서사는 오늘날의 숏폼 콘텐츠나 웹소설과도 닮아 있으며, 작가는 잊혀진 근대소설의 파편을 디지털로 복원하고, 이러한 서사의 속도감과 미학을 빛과 영상, 그리고 현대 기술을 통해 다시 소환해낸다.
서울시청 미디어월 《서울림》에서 소개되는 <증강 딱지본>은 단순히 딱지본 소설을 복원하는 데 그치지 않고, 그것들이 현재와 미래에도 여전히 살아 숨 쉴 수 있는 방식을 제안한다. 화려한 색감과 동적인 그래픽, 타이포그래피, 영상 언어는 근대소설 속 이야기를 시각적으로 확장하며, 빛과 이미지가 공존하는 도시의 스크린 위에 과거와 현재, 실재와 허구가 중첩된 새로운 풍경을 만들어낸다.
작품은 관람객의 참여를 적극적으로 유도한다. 움직이는 QR코드와 증강현실(AR) 기술을 활용한 인터랙션을 통해, 관람객은 단순한 감상자를 넘어 이야기의 일부분이 된다. 스마트폰이나 태블릿으로 숨겨진 이야기를 열람하고, 특정 장면을 살아 움직이게 하며, 이미지 속 QR코드를 스캔하면 등장인물이나 시대적 오브제가 되살아난다. 과거 서울의 거리 풍경도 눈앞에 다시 펼쳐진다.
<증강 딱지본: 오래된 미래>는 전통과 기술, 과거와 미래, 아날로그와 디지털의 균형 있는 융합을 실현한다. 이는 헬레나 노르베리호지(Helena Norberg-Hodge)의 『오래된 미래(Ancient Futures)』의 개념처럼, 과거의 지혜와 감수성이 오늘날의 기술을 만나 새로운 가치로 증식할 수 있음을 보여준다. 이 전시는 서울이라는 도시를 구성하는 무수한 시간의 결들을 예술언어를 통해 다층적으로 펼쳐보이며, 관람객이 자신만의 감각과 상상력으로 디지털 딱지본 속 다종다양한 서울의 얼굴을 재발견하길 기대한다.
Augmented Ttakjibon: Ancient Futures is a reinterpretation of early modern Korean fiction through the lens of contemporary digital media. The "Ttakjibon" refers to small-format booklets that gained popularity in the early 20th century, encapsulating the sentiments and sensibilities of the time in a compact and vivid form. These booklets, with their fast-paced and gripping narratives, share striking similarities with today’s short-form content and web novels. In this work, the artist digitally restores the fragments of forgotten modern fiction and reimagines their narrative tempo and aesthetics through light, video, and advanced technology.
Presented at <Seoul-lim (林)> Media Wall on the Seoul City Hall, Augmented Ttakjibon is not merely an act of restoration—it proposes a way for these cultural artifacts to remain alive and relevant in the present and into the future. Through vibrant color palettes, dynamic graphics, typography, and a visual language rooted in moving images, Lee expands the storytelling of modern fiction and creates a layered urban screen where past and present, reality and fiction converge into a new landscape.
The work actively invites audience participation. Using animated QR codes and augmented reality (AR) technology, participants are not passive observers but become part of the narrative itself. Using a smartphone or tablet, visitors can uncover hidden stories, bring specific scenes to life, and scan QR codes embedded in the images to revive characters or historical objects. Even the street scenes of old Seoul reappear vividly before their eyes.
Augmented Ttakjibon: Ancient Futures embodies a harmonious fusion of tradition and technology, past and future, analog and digital. Echoing the ideas of Helena Norberg-Hodge’s Ancient Futures, the work demonstrates how the wisdom and sensibilities of the past can be revitalized through contemporary technology to generate new cultural value. Through the language of art, this exhibition unfolds the many temporal layers that make up the city of Seoul, inviting visitors to rediscover the diverse faces of ‘Digital Ttakjibon’ through their own senses and imagination.